Stil mijn ziel wees stil
en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen,
God omgeeft je steeds Hij is er bij
in je beproevingen en zorgen
God U bent mijn God
en ik vertrouw op U en zal niet wankelen
(opwekking 717)

Soms worden mensen in het leven geconfronteerd met moeilijke situaties die als een beproeving worden gezien. Je zou het ook anders kunnen verwoorden. Misschien mag je beproevingen ook als uitdagingen zien. Beproevingen (of uitdagingen) kunnen verschillende vormen aannemen, zoals persoonlijke tegenslagen, gezondheidsproblemen, financiële moeilijkheden of emotionele worstelingen. Veel mensen zijn in het leven al eens beproefd geweest. Veel mensen zijn beproevingen ook wel weer te boven gekomen. Beproevingen testen als mens je veerkracht. En meer dan dat, beproevingen laten je als mens ook nadenken over je leven en diepste waarden.

Beproevingen kunnen ook een manier zijn om te groeien, zowel persoonlijk als spiritueel. Het kan leiden tot meer empathie voor anderen die zich in een nare situatie verkeren. Het kan ook leiden tot een soort van innerlijke veerkracht, waarvan een mens zich niet bewust was.

Hoe mensen omgaan met tegenslagen verschilt van persoon tot persoon. De een blijft er in hangen en kan aan niets anders meer denken. Anderen richten zich op en ontdekken nieuwe vaardigheden. Uiteindelijk kunnen beproevingen, hoe zwaar ze ook kunnen zijn, bijdragen aan persoonlijke groei en nieuwe inzichten.

Helaas zit het mij met mijn gezondheid de laatste tijd niet zo mee. De vorige keer schreef ik over de TIA’s die ik heb gehad. Voor mijn gevoel ben ik daar goed van aan het herstellen. Ik had er veel zin in om begin september weer langzaam te mogen beginnen. Echter, het zal (nog even) niet zo mogen zijn. Op 12 augustus bleek ik een netvliesloslating te hebben aan mijn rechteroog. Dat is met spoed geopereerd en mijn oogbol is (om het netvlies op zijn plaats te
houden) tijdelijk gevuld met een soort van olie. Het gevolg is dat ik mijn rechteroog niet kan gebruiken tot het moment dat de olie weer operatief is verwijderd. Naar verwachting zal dit begin november gebeuren. Daarna duurt het herstel van het oog nog enkele weken. Ik ben dus tijdelijk aangewezen op gebruik van alleen mijn linkeroog. Dat is even wennen. In de praktijk kan ik geen diepte zien en moeilijker lezen en werken achter mijn PC beeldscherm.

In deze tijd wordt ook de parochie beproefd. Het bestuur heeft wederom moeten besluiten om het gezamenlijke kerken op zondag nog even te handhaven. Ik hoor van mensen overigens wel, dat veel mensen het samen vieren op zondag erg op prijs stellen. Er wordt samen gereden, mensen zonder auto worden meegenomen en van het koffiemoment na de viering wordt veelvuldig gebruik gemaakt. Het doet me goed dat te horen.

Het spijt me zeer voor u allen dat mijn herstel wat langer op zich laat wachten. Het geeft nu onzekerheid, maar zoals in een mooi lied wordt verwoord, bang voor de toekomst ben ik niet, want God omgeeft ons en is er bij.

Hartelijke groet,