De komende maanden staan we als kerkbestuur voor een cruciale periode, waarin we de plannen voor het gebouwenbeleid in concrete daden moeten omzetten. Dit is geen gemakkelijke taak; het raakt ons allemaal. Sommige kerken blijven open, andere moeten we helaas sluiten en één kerk zal in omvang worden verkleind. Dit zijn beslissingen, die diep ingrijpen in het leven van onze geloofsgemeenschap. Ze roepen vragen op, zorgen en misschien zelfs verdriet. Maar tegelijkertijd biedt deze periode ons ook kansen en die willen we graag met u samen benutten.

Ons onderliggende doel is helder: de hoge kosten voor onderhoud, energie en verzekering moeten drastisch omlaag. Dit is geen kwestie van willen, maar van moeten. Onze middelen zijn beperkt en als we willen dat onze parochie ook op de lange termijn levensvatbaar blijft, moeten we nu stappen zetten. Dat betekent ook dat we creatief moeten zijn in het genereren van nieuwe inkomsten, bijvoorbeeld door betere exploitatie en verhuur van onze gebouwen. Dit vraagt om nieuwe manieren van denken en doen en het zoeken naar samenwerkingen, zowel binnen als buiten onze gemeenschap.

Daarnaast worden we geconfronteerd met een andere grote uitdaging: de langdurige ziekte van onze pastoor. Hoewel hij stap voor stap taken zal oppakken, vraagt dit van ons allemaal geduld en begrip. De vacature voor een parttime pastoraal medewerker zal naar verwachting niet snel worden ingevuld, wat ons dwingt om na te denken over een nieuwe organisatie van onze parochie en een herziening van het vieringenrooster. Dit alles met één doel voor ogen: ervoor zorgen dat we kunnen blijven vieren en de pastorale zorg kunnen bieden die onze gemeenschap nodig heeft.

Verandering is nooit gemakkelijk, zeker niet wanneer het gaat om iets zo dierbaars als onze kerk en ons geloof. Maar verandering is ook noodzakelijk. Dit is geen nieuw besef; we hebben er al vaker met elkaar over gesproken. Maar nu is het moment aangebroken waarop woorden in daden moeten worden omgezet. Dit is een grote uitdaging voor het kerkbestuur, maar ook voor ons allemaal als gemeenschap.

Toch willen we niet denken in problemen maar in kansen. Kansen om ons geloof op een nieuwe manier vorm te geven, om sterker en veerkrachtiger uit deze periode te komen. We doen dit niet alleen voor onszelf, maar ook voor de generaties die na ons komen. Zodat ook zij een plek hebben om samen te komen, te vieren en geloof te beleven.

Laten we deze uitdaging samen aangaan, met vertrouwen en vastberadenheid. We staan voor grote veranderingen, maar als we ons blijven richten op wat ons verbindt, kunnen we deze veranderingen omarmen en er iets moois van maken. De toekomst van onze parochie ligt in onze eigen handen – laten we die toekomst met open armen verwelkomen.

Clemens van der Zwet, vice-voorzitter

Sjoerd Hiemstra, secretaris